Artykuły        

Jak stworzyć bohatera 3D?

Tworzenie wiarygodnych, trójwymiarowych bohaterów wymaga, abyś poznał ich bardzo dokładnie. Jeśli nie będziesz znał ich dobrze w jaki sposób sprawisz, że będą na tyle wiarygodni, aby czytelnicy uwierzyli, że są realni?

Jeśli jesteś początkującym pisarzem, może ci to sprawić niemałą trudność i z pewnością będzie wymagało wiele pracy.

Ilu bohaterów ma się pojawić w książce?
Nie więcej niż jest to absolutnie konieczne. Każdy dodatkowy- to dodatkowe słowa, dodatkowa przestrzeń, dodatkowy wysiłek. Jeśli będzie ich zbyt wielu, łatwo możesz stracić zainteresowanie czytelników.

Jak zdecydować, czy dany bohater jest nam koniecznie potrzebny?
Najlepszą zasadą jest odpowiedź na pytanie, czy ta postać ma wpływ na konflikt, czy jest za czy przeciw protagoniście? Każdy bohater powinien coś wnosić do fabuły: jakieś działanie lub informację, które pomogą lub utrudnią głównemu bohaterowi dojście do celu.

A jeśli potrzebuję więcej bohaterów?
Śmiało. Sztuką jest skonsolidowanie ich funkcji. Zastanów się, czy kelner, szatniarz i recepcjonista nie mogą być połączeni w jedną postać. Czy ich wpływ na fabułę, to co w nią wnoszą nie mogłoby być przekazane tylko przez jedną osobę?

Czy bohaterowie muszą być całkowicie wymyśleni?
Jak najbardziej. Powieść, to nie fakty i historia; to produkt wyobraźni pisarza.
Konsekwentnie, wszystko co się z nią łączy jest wymyślone. Sztuka polega na tym, aby wymyślać umiejętnie, tak aby czytelnik nie odrzucił twoich pomysłów.

Czy nie byłoby lepiej pisać o prawdziwych ludziach?
Nie. I to z trzech powodów:

  • Przede wszystkim dlatego, że prawdziwa osoba mogłaby siebie rozpoznać i mógłby ci grozić nieprzyjemny proces sądowy.
  • Prawdziwa osoba rzadko spełnia wszystkie wymogi potrzebne w powieści.
  • Często znajomość danej osoby ogranicza cię i blokuje kiedy piszesz. Nie możesz wyjść poza znane ci już zachowania, sposób bycia i mowy tej osoby. Ciężko jest zmusić ją do zrobienia czegoś, bo zaraz przypominasz sobie jak naprawdę reaguje w określonych sytuacjach. Zazwyczaj dzieje się to w podświadomości, a ty zauważasz tylko, że nie możesz pisać.

Czy bohater ma się rozwijać w trakcie trwania powieści?
Ulubiony element krytyków: rozwój bohatera. Dziś trochę traci na aktualności, bo powieści często rozgrywają się w bardzo krótkim czasie. Dwa dni. Dwadzieścia cztery godziny.
Jak bardzo ty sam lub twoi przyjaciele możecie się zmienić w tak krótkim czasie?
Jeśli będziemy mieli akcję rozgrywającą się na przestrzeni wielu lat, oczywiście bohater zmieni się, poprzez własne doświadczenia nauczy się nowych rzeczy, rozwinie. Jeśli masz taką potrzebę zawsze możesz pokazać jak bohater odrabia swoją lekcję życia.

Czy bohaterowie naprawdę „ożywają” jak twierdzą niektórzy pisarze i przejmują kontrolę nad powieścią?
Cóż, według mnie dzieje się tak tylko wtedy, kiedy pisarz zostaje zafascynowany osobowością, którą stworzył. Woli pisać o bohaterze, a nie o fabule, o której myślał wcześniej. Fascynacja ułatwia każdą pracę, a pisarzowi pozwala w stworzeniu bardziej realnej opowieść. Z drugiej strony jednak nadmierne zainteresowanie bohaterem, często prowadzi do słabości przy konstruowaniu innych elementów np. struktury. Bohater ze zbyt dużą dawką swobody z pewnością zburzy równowagę powieści.
Najlepiej sprawdzają się bohaterowie, którzy funkcjonują w ramach określonych przez fabułę.

Czy takie ograniczenie nie spowoduje, że bohaterowie będą płascy i sztuczni?
Nie wszystkie postaci muszą być głęboko nakreślone. Sam zdecyduj, kto jest bardziej, a kto mniej ważny. Jeśli rola, którą spełnia dana postać jest marginalna, potraktuj ją jak najprościej. W życiu poświęcasz niewiele uwagi taksówkarzowi wiozącemu cię do pracy.
Wprost przeciwnie jest z żoną – może pochłaniać całą twoją uwagę. Te same zasady odnoszą się również do fikcji literackiej.

Czy powinniśmy tworzyć dokładne biografie bohaterów, znać jak najwięcej szczegółów ich wyglądu, charakteru, historii rodzinnych etc.?
Jest to sprawa bardzo subiektywna. Każdy powinien sam wiedzieć jak dokładnie musi poznać bohaterów. Jednak zbyt szczegółowe zagłębienie się może być niebezpieczne. Przede wszystkim dlatego, że zajmuje bardzo dużo czasu. Jeśli będziesz chciał poznać odpowiedzi na pytania typu czy twoja bohaterka lubi ciasto z jagodami, możesz otrzymać idealny background swoich postaci, ale zabraknie ci energii, chęci i czasu na pisanie powieści.

U.G.

Nasz serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. Dowiedz się wiecej.

Zgadzam się